Sweden vs Thailand

Alltså, så här ligger det till, för er som vill veta:

Jag åker hem till Sverige i Mars, andra Mars för att vara exakt, och jag stannar där i ca tre månader och föder i Varberg. Jag åker till Sverige, inte för att jag är skeptisk till vården här i Thailand (har man bara råd att betala är den bättre än hemma) men för att min försäkring är helt värdelös. Inga försäkringsbolag vill uppgradera en gravid kvinnas premie eller ens sälja en försäkring till en gravid kvinna. Iallafall inga bolag i min prisklass. Så min gosse  kommer vara helt oförsäkrad tills han är fem dagar gammal (en magisk gräns, tydligen) om jag stannar här. Det är en risk vi varken har råd eller naturligtvis lust att ta.
Mikey kommer att komma till Sverige kring det beräknade födelsedatumet, 22:a April och stanna ca en månad, längre än så kan han inte vara ledig. Jag har tre månaders mamma-ledighet, utan att få betalt (jag har jobbat för kort tid i företaget för att vara berättigad de vanligtvis 1,5 månadernas lön fr staten och 1,5 fr företaget).
Min snälla chef (den kvinnliga) har gått med på att låta mig jobba halvtid efter de tre månadernas mamma-ledighet, så nu behöver jag bara charma den manliga delen av överheten (jobbigt, han har hand om det ekonomiska).
Förmodligen kommer vi att anställa en nanny så snart jag börjat jobba igen. Jag är inte ett stort fan av den iden, medan Mikey som själv är uppvuxen med nannies tycker det är helt naturligt. Här i Thailand är det dessutom väldigt vanligt med all slags hushållshjälp (det är bara de två sista åren jag inte haft städerska t ex).
Detta är planerna för den närmsta framtiden, skolgång osv tar vi när det kommer...
Detta är också en förklaring till alla er som undrat varför jag stannat kvar på ett jobb jag så uppenbart ogillar: nämligen att jag inte kan hitta ett annat så länge jag är gravid och mkt få (inga) företag skulle vilja anställa en farang på deltid med arbetstillstånd och anständig lön.

...så ligger det till...

kommentarer
Postat av: Gabi

Var är Ding då?? Har hon åkt hem, om inte så måste du hälsa henne jätte mycket!!
Jag önskar själv att man hade haft råd med en nanny ibland... Shit va skönt det skulle vara vissa dagar ;)

2008-01-05 @ 11:45:41
Postat av: Anonym

Okej! Min första tanke var: men då kan du väl inte amma bäbisen? Det som är det mysigaste som finns! Även om självklart inte alla tycker det, men i Sverige och föräldraledighetens-mecka finns ju alltid chansen med alla dar vi har rätt till. Tre månader är ingen lång tid. Skulle nog känna som du gällande nanny men skulle väl bara lov att få acceptera läget om man inte hade chansen att vara hemma och leva på gubben eller nåt :).
Jag var ju au pair i USA och fattar inte hur de kan anställa någon från ett annat land, okänd, annan
kultur, annat språk som ska ta hand om sina dyrgripar. Finns det inte dagmammor eller likanade i Thailand? Oj, jag ska inte lösa er barnomsorg :) men är nyfiken hur det funkar på er sida jorden.

Go'natt!

2008-01-05 @ 22:57:30
Postat av: Angelique

Kunde inte sluta läsa när jag väl halkat in på din sida. :) Så spännande med graviditet! Något annat jag blev nyfiken på är den lilla barnvakten. Är det nåt du funderar på att skaffa när du åker tillbaka till Thailand? Jag jobbar nämligen som au-pair just nu fram till sommaren som jag helst hade tänkt spendera i Sverige. Men sedan funderar jag på att åka vidare igen. Har varit i Thailand förr och trivs väldigt bra där. Hör gärna av dig om du är det minsta nyfiken eller intresserad! Ha det fint!

2008-02-19 @ 03:34:27
URL: http://fromthismoment.blogg.se

kommentera mera:

och jag heter:
kom ihåg mig?

e-postadress: (publiceras ej)

URL/bloggadress:

jag ville bara:

Trackback
RSS 2.0