vad tycker jag om horor?

Nu blir det seriöst...
Vad tycker jag om horor? Jag har tänkt och tänkt och tänkt på det sedan jag fick frågan igår av Maria Vuitton. Mitt cyniska jag fattar ju att hon skiter i vad jag tycker och att hon bara fiskar kommentarer till sin blogg, men det är ju en ganska intressant fråga, så jag tänker svara. Fast i min egen blogg. Muhahaha.

Det är svårt att svara på eftersom alla som arbetar som prostituerade naturligtvis är olika människor och eftersom det är en väldigt generell fråga i sig. Men jag antar att hon undrar över fenomenet först och främst och personen i andra hand. (Fast i diskussionen som pågår i hennes blogg har det varit många personangrepp.)
Jag kan ju till skillnad mot alla de fjantar som debatterar i Marias blogg "stoltsera" med att jag faktiskt känner prostituerade män och kvinnor personligen. Det blir lätt så när man bor i Phuket, Thailand. Om det gör mig klokare återstår att se...
Debatten som försigår verkar dock ha helt förbisett min första punkt:

1
Tillgång och efterfrågan.
Så länge det finns män (nej, det är inte många kvinnliga sexköpare därute plus att     diskussionen hittills berört prostituerade av kvinnligt kön) som är intresserade av att köpa sex så kommer det att finnas till salu. Vilket leder mig in på :
+
 Patriarkatet.
HALLÅ, vi lever faktiskt fortfarande på 2000-talet i en maktstruktur som främjar männen och deras behov. Jag är chockad över att ingen berört detta. Ja, det är jag. Så är det.
 = 
Kvinnor och män som säljer sex gör det för att de kan. Om ingen ville köpa så fanns inget att sälja. Eftersom dagens män tycker det är helt ok att köpa kvinnors kroppar och samhället (som till stor del styrs av män) inte gör något drastiskt för att förhindra detta eller för att förändra synen på sexköp så kommer det att fortgå.

2
Att kasta skit på de prostituerade är följdaktligen inte bara ett bevis på ens bristande kunskaper i samhällskunskap utan också på en ganska krass människosyn.
Varför är de prostituerade äckliga?  (Som det påstås i den där bloggen). De är business män och kvinnor. Med ett äckligt yrke. Jaa, det håller jag med om. Men jag känner också tillräckligt många prostituerade för att veta att de är rätt vanliga människor med bara en skillnad från mig. Deras moraliska gränser är vidare än mina. PRECIS som sexköparens, faktiskt.

3
Att diskutera varför någon väljer att prostituera sig är inte lätt.
Här i Thailand handlar det ofta om pengar. Och eftersom samhället skiter högtidligt i vad individen gör för att överleva eller bli rik så är prostutition inte ett ovanligt alternativ

Jag tror inte att det är nyttigt för en människa att sälja sin kropp. Jag tror att det är precis lika osunt att köpa en annan människas kropp, kanske ännu värre.
Men jag skulle ALDRIG kalla någon äcklig eller mindre värd för att de valde att prostituera sig. Jag råkar vara något som kallas humanist. Slå upp det i ordboken, mina vänner.
Däremot skulle jag gärna kalla en sexköpare äcklig (och det har väl hänt att jag gjort, med tanke på var jag bor) men det tycker jag är en annan sak. Som sexköpare representerar man inte bara patriarkatet utan också makten-överheten.  Makten och överheten (om den nu bör finnas överhuvudtaget - det är en helt annan samhällskunskapslektion) borde värna de "små" individerna, minoriteterna i samhället och inte utnyttja
övertaget.

Det tycker jag om horor.

kommentarer
Postat av: petra

bra svarat! kan du skriva en bok om Phuket, prostitution och allt annat som hander har, tycker jag du ska... btw jag e inte sa mkt for dragspel...

2008-02-13 @ 08:28:36
URL: http://nongpet.blogg.se
Postat av: Maria

bra skrivet :) bra att du skrev i din egen blogg, i hennes blogg skulle du inte få några motargument bara massa personangrepp och annat skit. ha en toppen dag

2008-02-13 @ 09:54:48
URL: http://mariapettersson.blogg.se
Postat av: JHGL

En naturlig följdfråga är då: tycker du att det är mer OK med manliga prostituerade? Då finns det ju inga "patriarkala strukturer".

2008-02-13 @ 11:34:13
Postat av: pernilla

till JHGL.
nej, jag tycker inte det är "mer OK" med manliga prostituerade dels för att
1: jag är rädd för att ett matriarkat hade visat lika stor brist på humanism som patriarkatet gör.
2:
de flesta manliga prostituerade säljer sig till andra män så där finns de patriarkala strukturerna
kvar iallafall.
3: jag tycker inte att prostitution som FÖRETEELSE är ok överhuvudtaget, men jag känner inte att jag har rätt att förakta och döma de kvinnor och män som väljer att sälja sig. som sagt: tillgång och efterfrågan styr marknaden.

2008-02-13 @ 11:56:25
URL: http://lillapernilla.blogg.se
Postat av: JHGL

Är det inte upp till personerna själva att välja vad de vill göra med sina liv? Med vilken rätt kan du gå in och säga till en vuxen människa: "nä, eftersom jag inte tycker om prostitution så ska inte du få hålla på med det."?

De människor som prostituerar sig för att de har drogproblem ock liknande bör få hjälp med dem problemen. Men att helt förbjuda prostitution är fel väg att gå. Det handlar om människors självbestämmande. Dessutom så blir inte situationen bättre för de utsatta. Prostitutionen hamnar i det fördolda och de som verkligen behöver hjälp får allt svårare att få den.

Man kan inte bekämpa sociala problem med straff.

2008-02-13 @ 12:48:13
Postat av: pernilla

God morgon!
Jag har väl aldrig hävdat att prostitution borde förbjudas!? jag håller med dig där, man kan inte bekämpa sociala problem med straff.
vad jag önskar är att vi levde i en värld där prostitition inte var accepterad, där ingen människa kunde köpas som en vara eller sälja sig som en.
jag tror att för att få en sådan värld måste maktstrukturer, såsom patriarkatet och kapitalismen förgöras. vi måste lära oss att värna våra medmänniskor - att överhuvudtaget se människan. just nu är vi alla konsumenter eller varor i förhållande till varandra.

2008-02-14 @ 02:37:34
URL: http://lillapernilla.blogg.se
Postat av: Sami Nongsaow

Det är intressant att du pratar om patriarkatet när du
lever i det i grunden matriarkaliska samhälle som Thailand ändå är. Det är trots allt kvinnan i Thailand som förväntas försörja inte bara sin egen familj utan även sina föräldrar (när de blir gamla). Detta innebär ju att kvinnan måste ta det jobb hon får och i värsta fall blir det ju som prostituerad. Jag säger i värsta fall av flera skäl men inte minst det faktum att föräldrarna ofta inte vill ha så mycket med henne att göra förutom då att få en del av hennes inkomst. Problemet i Thailand är ju bland annat det att männen inte förväntas att på samma sätt försörja sina familjer, alltså får du kvinnor som måste samla ihop pengar och män som har lite för mycket pengar...

Om man jämför med andra matriarkala samhällen så är dock Thailand lite unikt eftersom i Thailand så står mannen ändå över kvinnan. Troligtvis var det mycket mer jämlikt innan buddhismen infördes som statsreligion på 1200-talet. Det är nog också därför man inte ser så tydligt att Thailand i grunden är ett matriarkalt samhälle.

Slutligen handlar det om att ändra inställning, framför allt hos männen. Jämför att i Thailand går över 80% av de könsmogna (äldre än 13 år gamla) männen till prostituerade minst någon gång i månaden med hur de siffrorna ser ut tex i Sverige där prostitution inte anses socialt acceptabelt (eller ens lagligt längre).

2008-02-21 @ 13:57:53
Postat av: Sami Nongsaow

Öhm, och min poäng var helt enkelt att ett matriarkalt samhälle med största sannolikhet inte är bättre än ett patriarkalt. Men sen såg jag att du redan sagt det, så då får jag väl nöja mig att bara varna för att i Sverige har ateisterna monopol på att kalla sig humanister...

2008-02-21 @ 14:21:50
Postat av: pernilla

Hej Sami!
Jag vet att det hävdas att Thailand är ett i grunden matriarkalt samhälle. Jag tror faktiskt inte att jag håller med. Ska man räkna det som matriarkalt bara för att kvinnorna anses vara familjeförsörjare? De har ju (precis som du skriver) inte särskilt ofta ngn makt över sin inkomst eller sin situation i övrigt. Så vitt jag vet räknas det fortfarande som helt lagligt att våldta sin fru t ex. Det känns inte som ett samhälle där kvinnan är i en maktposition.
Men precis som du säger och jag hävdat tidigare så vet jag inte om ett matriarkat i grunden skulle vara mycket bättre än patriarkatet.

jag får väl återgå till att kalla mig feminist då...men det kändes som att galna människor kidnappade det ordet i slutet av 90-talet...

2008-02-22 @ 09:33:59
URL: http://lillapernilla.blogg.se

kommentera mera:

och jag heter:
kom ihåg mig?

e-postadress: (publiceras ej)

URL/bloggadress:

jag ville bara:

Trackback
RSS 2.0