kineser-en miljard kan inte ha fel

Det är kinesiskt nyår nu. Eller var, i helgen. Så nu är alla thaier i Phuket kineser helt plötsligt. Faktiskt så är det ju så att kineserna kom hit för en herrans massa år sedan för att bedriva gruvdrift, men att hävda att man är kines flera hundra år senare bara för att få festa, det är lite mer likt thaistyle skulle jag vilja påstå.

Hur som helst, nu smälls det smällare och slås på trummor och dansas i drakdräkter.

Och har ni tänkt på att kineserna finns överallt? Alltså jag menar i hela världen?
Alla de där judehatarna som hävdar att judarna nästlat sig in i varenda vrå borde kolla upp kineserna. Det är kineserna som faktiskt är över en miljard starka. Scary va?! Tänk om de slår sig ihop? Judarna och kineserna? Då får vi studera toran i skolan och käka anka varje dag. Läskigt.

En ny världsordning kunde bli intressant tycker jag. Om våra barn inte växte upp med enbart amerikanska kulturreferenser utan lite mer dim sum, Feng Shui och Ang Lee-style. Och smällare. (Sedan har vi kommunismen och brotten mot de mänskliga rättigheterna som liksom haglar därborta i landet Kina. Det kan vi ju klara oss utan förstås.)

Jag ser fram emot framtiden måste jag nog säga. För jag tror stenhårt att kineserna är på språng. Hip to be Chinese kommer det att bli.

Och hade jag varit kines så hade jag hetat Xia Bao Rui, som reflekterar min skarpa intelligens och mitt juvelliknande sinne.  I like.


Här www.mandarintools.com/chinesename.html kan du kolla upp ditt kinesiska namn.
Ja, det är som Jesus-grejen. Fast han var ju jude...

kommentarer
Postat av: Psykfallet

Tack så mycket för din kommentar hos mig! Jo, man kan nog se det lite som ett framsteg. Fast nu när jag är hemma igen så känner jag mig så utmattad så det blir nog inte snart igen i alla fall.

2008-02-11 @ 07:38:54
URL: http://psykfallet.blogg.se
Postat av: Christoffer

Hej,

Det är inte bara thailändare som låtsas. Jag var i USA ett år under St Patricks Day och har aldrig sett så många "irländare" i hela mitt liv. Det är ju bara kul iofs, vad gör man inte för att få en anledning att festa.

Tror också att det kommer bli ett helt annat kinesinflytande om några år. Hade tänkt åka till Kina ist f Thailand och Bali för att förbereda mig inför det men det går liksom inte att få grepp om landet. Det är så stort och de är så många, och språket är rena rama...kinesiskan.

Kul blogg!

2008-02-11 @ 09:11:54
URL: http://www.uppdig.nu

kommentera mera:

och jag heter:
kom ihåg mig?

e-postadress: (publiceras ej)

URL/bloggadress:

jag ville bara:

Trackback
RSS 2.0